【成果物】岡山ESD推進協議会20周年記念誌 第6章「ESDの成果」

岡山市が作成したESD成果冊子「岡山ESD推進協議会20周年記念誌」が公開されました。下記のPDF(岡山市公式ウェブサイト)からどなたでもご覧いただけます。
本冊子は、岡山市における約20年にわたるESD(持続可能な開発のための教育)の取り組みを総括する報告書で、そのうち第6章「ESDの成果」には、岡山市からの委託を受けて柴川が実施したESDの効果測定調査研究の結果がまとめられています。
ESDに関わる市民・児童生徒・教職員などを対象としたインタビュー調査を中心に、M-GTA(修正版グラウンデッド・セオリー・アプローチ)を用いて、人々の変容プロセスを質的に分析しました。ESDの学びを通じて、理念の内面化や価値観の変化、多様な経験と出会いを通じた視野の拡がり、主体性・内省の深まり、協働やコミュニティ形成、社会的行動への展開などがどのように立ち上がっているのかを、カテゴリーと概念図によって整理しています。
自治体レベルでのESD推進の成果と課題を、「人々の変容」という観点から把握したい方や、M-GTAを用いた教育実践の質的評価に関心のある方にとって、基礎資料としてご活用いただける内容になっています
岡山市におけるESDの歩みや、自治体と市民が協働して進める地域づくりに関心のある方にとって、有用な資料になるかと思います。研究や教育の場でご活用いただければ幸いです。
リンク:
岡山市公式サイト「(PDF正式タイトル)」
https://www.city.okayama.jp/kurashi/cmsfiles/contents/0000076/76008/japanese.pdf
Okayama City has published a bilingual report entitled “(insert official title here),” which reviews approximately twenty years of Education for Sustainable Development (ESD) initiatives in the city. The full report is available as a PDF on the city’s official website (link below).
Chapter 6, “Outcomes of ESD in Okayama” presents the findings of a commissioned study on the effects of ESD in Okayama City, which Assist. Prof, Dr. Shibakawa conducted for the municipality. In this chapter, I focus on the transformative processes experienced by participants, using the Modified Grounded Theory Approach (M-GTA) to qualitatively analyse interview data from citizens, school pupils, and educators involved in ESD activities.
The analysis explores how ESD contributes to changes such as internalisation of ESD-related ideas and values, expansion of perspectives through diverse experiences and encounters, deepened reflexivity and agency, the development of collaborative relationships and community, and the move towards various forms of social action. These categories are presented in the form of conceptual diagrams that illustrate participants’ trajectories of change.
This chapter may be useful for those interested in understanding the impacts of ESD in terms of human transformation, as well as for researchers looking for examples of applying M-GTA to the evaluation of educational practice.
https://www.city.okayama.jp/kurashi/cmsfiles/contents/0000076/76008/english.pdf